Z6_PPGAHG80014N30QLJOV0112FT0
Всичко за електронните услуги в България - бързо и лесно
Z7_PPGAHG800PK540QD8V14S82AK1

Пренасяне на животни, растения, алкохол, тютюневи изделия, цигари и други стоки при пътуване в Съюза

Осъществяване на контрол

 

Вносът на търговски пратки на храни от животински и неживотински произход, фуражи, живи животни, ГМО, растения, растителни продукти и други обекти в Република България с произход трети държави се осъществява под контрола на дирекция „Граничен контрол“ към Българска агенция по безопасност на храните. Звеното осигурява прилагане и изпълнение изискванията на действащото европейско и национално законодателство при:

 

- внос, износ и транзит на живи животни, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях и специфични растителни продукти, фуражни суровини, фуражни добавки, премикси и комбинирани фуражи;щ

- внос и транзитно преминаване на растения и растителни продукти;

- внос на храни от неживотински произход;

- внос на биологично произведени храни.

 

Официалният граничен контрол включва:

 

- граничен ветеринарно медицински контрол

- граничен фитосанитарен контрол

- граничен контрол върху вноса на храни от неживотински произход и материали и предмети в контакт с храни.

 

Контролът на търговските пратки, подлежащи на граничен ветеринарно медицински и фитосанитарен контрол се осъществява в осем одобрени гранични инспекционни пункта: Капитан Андреево, Пристанище Варна, Пристанище Бургас, Летище София, Калотина, Гюешево, Златарево и Брегово. Четири от одобрените гранични инспекционни пункта: Капитан Андреево, Пристанище Варна, Пристанище Бургас и Летище София са определени и като определени гранични пунктове за внос на храни от неживотински произход.

 

Всеки граничен пункт, сграден фонд и техническо оборудване, персонал, процедури и документация, подлежат на периодични одити от страна на Европейската комисия.

 

Официалният граничен контрол включва извършването на документални, идентификационни и физически проверки, включително вземане на проби за анализ и предприемане на корективни действия при установяване на несъответствия с изискванията на законодателството. Дирекция „Граничен контрол“ осъществява и контрол върху малки пратки с нетърговска цел и личния багаж на пътниците.

 

При осъществяване на внос със застрашени животински и растителни видове се спазват стриктно изискванията на Конвенция за международна търговия със застрашени видове от дивата фауна и флора CITES.

 

С цел преодоляване на административните тежести, приоритетно се използват Експертната система за контрол на търговията TRACES и системата за бързо предупреждаване за храни и фуражи RASFF, като вносителите се насърчават да използват електронното пренотифициране (уведомяване) при внос.

 

Пренотифицирането може да бъде извършвано и след регистрация електронната система за обмен на информация между БАБХ и Агенция „Митници“.

+ Движение (Пренасяне) на растения, растителни продукти и други обекти на територията на Съюза

Българската агенция по безопасност на храните е компетентният орган в България по прилагане на защитните мерки срещу вредителите по растенията, съгласно националното, европейско и международно законодателство в областта на фитосанитарния контрол. Методическото ръководство за прилагане на фитосанитарното законодателство на територията на страната се осъществява от дирекция „Растителна защита и контрол на качеството на пресните плодове и зеленчуци“ (РЗККППЗ) при Централно управление на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ).

 

Контрол на производство, преработка, съхранение и движение на растения, растителни продукти и други обекти в рамките на територията на България и Европейския съюз се осъществява от фитосанитарните инспектори на Областните дирекции по безопасност на храните (ОДБХ), които са 28 на брой и са поделения в структурата на Българската агенция по безопасност на храните. 

 

Растителен паспорт

 

При движението си на територията на Република България и Европейския съюз, растенията, растителните продукти и другите обекти се придружават от Растителен паспорт.

 

Растителният паспорт е официален етикет, който удостоверява съответствие на растенията, растителните продукти или другите обекти с фитосанитарните изисквания и установените мерки за отсъствие на карантинни и регулирани некарантинни вредители и служи и за целите на проследимостта. Издава се от официалните фитосанитарни инспектори на съответната ОДБХ след извършване на документна и растителноздравна проверки. Изключения от изискванията се допускат само в определени случаи,  като доставка  до крайни потребители  за непрофесионална употреба.

 

Нормативните изисквания за опазване здравето на растенията и в частност при движение на територията на Република България и Европейския съюз, както и за допустимите изключения от правилата са описани в Регламент (ЕС) 2016/2031 от 2016 година за защитните мерки срещу вредителите по растенията и актовете по прилагането му, както и на официалния сайт на Българската агенция за безопасностна храните.

 

Внос на растения от трети държави

 

С цел опазване територията на Европейския съюз от въвеждане на карантинни вредители, които могат да нанесат сериозни икономически, социални и вреди на околната среда, вносът на растения от страни извън Европейския съюз се регулира от международно, европейско и национално законодателство чрез въвеждане на защитни мерки срещу карантинни и регулирани некарантинни вредителите по растенията. 

 

Съгласно действащото европейско законодателство в областта на фитосанитарния контрол (в т.ч. Регламент 2019/2072/ЕС, Регламент 2016/2031/ЕС и Регламент 2017/625/ЕС) при внос на растения и растителни продукти от страни извън Европейския съюз е задължително същите да се придружават от фитосанитарен сертификат, издаден от компетентния орган в тази област на държавата на изпращане.

Фитосанитарният сертификат удостоверява, че растенията и растителните продукти са преминали през фитосанитарна инспекция, спазени са изискванията на ЕС и същите са свободни от карантинни вредители.

 

Изключение от изискването за наличие на фитосанитарен сертификат, придружаващ пратките растения и растителни продукти от всички трети държави при въвеждането им на територията на Съюза се отнася за:

- Плодове от Ananas comosus (L.) Merrill (Ананаси, пресни или сушени: 0804 30 00);

- Плодове от Cocos nucifera L. (Кокос, пресен или сушен, независимо дали с черупките, белен, или не: 0801 12 00 0801 19 00);

- Плодове от Durio zibethinus Murray (Дуриан: 0810 60 00);

- Плодове от Musa L. (Банани, включително хлебните, пресни или сушени: 0803 10 10; 0803 10 90; 0803 90 10; 0803 90 90);

- Плодове от Phoenix dactylifera L. (Фурми, пресни или сушени: 0804 10 00).

 

Внос на малки количества растения или растителни продукти (с изключение на растения за засаждане), предназначени за незабавна консумация, могат да бъдат внесени в Република България, без да бъде изпълнено изискването за наличие на фитосанитарен сертификат, който да ги придружава.

 

При движение на растения, растителни продукти и други обекти много често се използва дървен опаковъчен материал. При въвеждане на дървен опаковъчен материал (щайги, барабани, каси, товароносители, палети и др.) следва:

- да е изработен от обелен дървен материал;

- да подлежи на едно от одобрените фитосаниатрни третирания – топлинна обработка или изсушаване в пещ (HT); топлинна обработка чрез диелектрично сушене на дървесината (DH); обработка с метилбромид (MB).

- да носи официалната маркировка съгласно Международен стандарт за фитосаниатрни мерки (МСФМ/ISPM) № 15, която съдържа международно признатото общовалидно езиково лого на IPPC (Международна конвенция за растителна защита) и три кода – държава, производител и приложена мярка за третиране (посочени по-горе).

 

Допълнителна информация за дървения опаковъчен материал

 

Третиране, маркировка и поправка на дървен опаковъчен материал се извършва от получили разрешение професионални оператори.

 

Списък на професионалните оператори, получили разрешение за третиране, маркировка и поправка на дървен опаковъчен материал

 

Списък на растенията, растителните продукти и другите обекти, чиито внос в Съюза от определени трети държави, е забранен, може да се намери в Приложение VI от Регламент 2019/2072/ЕС.

 

Внос на храни и фуражи от неживотински произход с произход трети държави 

 

Въвеждането на територията на Република България и Европейския съюз на храни и фуражи от неживотински произход с произход трети страни се осъществява, съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/1793 На Комисията от 22 октомври 2019 година, относно временното засилване  на  официалния  контрол и спешните  мерки, уреждащи въвеждането в Съюза на някои стоки от някои трети държави за изпълнение на регламенти (ЕС) 2017/625 и (ЕО) No 178/2002 на Европейския парламент и на Съвета и за отмяна на регламенти (ЕО) No 669/2009, (ЕС) No 884/2014, (ЕС) 2015/175, (ЕС) 2017/186 и (ЕС) 2018/1660 на Комисията. 

 

Внос на храни от животински произход от трети държави

 

При въвеждане на търговски пратки продукти от животински произход от трети държави се спазва пряко приложимото европейско и национално законодателство.

 

- Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/2007 на Комисията от 18 ноември 2019 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) 2017/625 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на списъците на животни, продукти от животински произход, зародишни продукти, странични животински продукти и производни продукти, сено и слама, които подлежат на официален контрол на граничните контролни пунктове, и за изменение на Решение 2007/275/ЕО.

 

- Прясно месо от копитни животни – Регламент (EC) № 206/2010 на Комисията от 12 март 2010 година за установяване на списъци на трети страни, територии или части от тях, от които е разрешен вносът в Европейския съюз на някои животни и прясно месо и за определяне на изискванията за ветеринарното сертифициране.

 

- Мляко и млечни продукти – Регламент (ЕС) № 605/2010 на Комисията от 2 юли 2010 година за определяне на ветеринарно-санитарните и здравните условия и условията за ветеринарно сертифициране при въвеждането в Европейския съюз на сурово мляко, млечни продукти, коластра и продукти от коластра, предназначени за консумация от човека.

 

- Месо от домашни птици, щраусови и пернат дивеч, яйца и яйчни продукти- Регламент (ЕО) № 798/2008 на Комисията от 8 август 2008 година за установяване на списък от трети страни, територии, зони или компартменти, от които са разрешени вносът и транзитът през Общността на домашни птици и продукти от домашни птици, и относно изискванията за ветеринарно сертифициране.

 

- Месо от диви животни от семейство зайци, от определени диви сухоземни бозайници и от отглеждани в стопанства зайци - Регламент (ЕО) № 119/2009 на Комисията от 9 февруари 2009 година относно определянето на списък на трети страни или части от тях, за внос или транзитно преминаване през Общността на месо от диви животни от семейство зайци, от някои диви сухоземни бозайници и от отглеждани във ферми зайци, и относно определянето на изискванията за ветеринарното сертифициране.

 

- Определени месни продукти - Решение 2007/777/ЕО на Комисията от 29 ноември 2007 година за определяне на ветеринарно-санитарни и здравни изисквания и образци на сертификати за внос от трети страни на определени месни продукти и обработени стомаси, пикочни мехури и черва за консумация от човека и за отмяна на Решение 2005/432/ЕО.

 

- Мед и други пчелни продукти, предназначени за консумация от човека-Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/628 на Комисията.

 

- Живи двучерупчести мекотели, бодлокожи, ципести и морски коремоноги и рибни продукти - Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/628 на Комисията.

 

- Национално законодателство - Закон за ветеринарномедицинската дейност и др.

 

По отношение на контрола на личния багаж на пътниците и на малките пратки от стоки, изпратени до физически лица, които не са предназначени за пускане на пазара се прилага Делегиран Регламент (ЕС) 2019/2122 на Комисията от 10 октомври 2019 година за допълнение на Регламент (ЕС) 2017/625 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на някои категории животни и стоки, освободени от официален контрол на граничните контролни пунктове, по отношение на специалния контрол на личния багаж на пътниците и на малките пратки от стоки, изпратени до физически лица, които не са предназначени за пускане на пазара, и за изменение на Регламент (ЕС) № 142/2011 на Комисията.

 

Изискванията за внасяне не се прилагат за:

 

1. суровини и храни от животински произход, за които са изпълнени едновременно следните условия:

- част са от личния багаж на пътниците и са предназначени за лична консумация;

- произхождат от страни или райони на страни, от които внасянето не е забранено;

 

2. суровини и храни от животински произход на борда на самолети или кораби, които са предназначени за консумация от екипажа и от пътниците и не се въвеждат на територията на страната;

 

3. предварително разрешени от Българската агенция по безопасност на храните мостри за изложби и търговски мостри;

 

4. предварително разрешени от Българската агенция по безопасност на храните суровини и храни от животински произход, предназначени за дипломатически представителства.

 

+ Движение (Пренасяне) на животни на територията на Съюза

Според целта на движението на домашните любимци, то може да бъде определено в следните категории:

 

1. "Движение с нетърговска цел“ - всяко движение, което не цели нито продажба, нито прехвърлянето на собствеността или настаняването в нов дом;

 

2. „Движение с търговска цел‘‘ - всяко движение на животни, което е свързано с настаняването в нов дом и смяна на собствеността им (осиновяване, продажба).

 

В зависимост от целта на движението на домашни любимци, трябва да бъдат спазени законовите изисквания, посочени в: Регламент (ЕС) 576/2013, Регламент (ЕС) 577/2013.

 

Движение на домашни любимци с търговска цел от държави-членки на Европейския съюз

 

Посочените по-долу условия се отнасят за пътуване на домашни любимци от страни от Европейския съюз, с цел продажба, осиновяване, смяна на собствеността.

 

Животните трябва да са били настанени в регистрирани обекти - кучета, котки и порове трябва да идват от стопанства или предприятия, които са регистрирани от БАБХ и не подлежат на забрана за ветеринарномедицински цели (включително бяс). В обектите се извършват редовно клинични прегледи на тези животни, и и се спазват изискванията, които гарантират благосъстоянието на държаните животни (Директива 92/65/ЕИО).

 

Маркиране

 

Кучета, котки и порове трябва да бъдат маркирани чрез имплантиране на транспондер/микрочип.
В България домашните любимци (кучета, котки и порове) се идентифицрат с микрочип, съгласно спецификациите на Приложение II на Регламент № 576/2013 или татуировка -  поставенa преди 3/07/2003 г. Позволява се маркиране с ясно четлива татуировка - поставена преди 3/07/2003 г.

 

Ваксинация срещу бяс 

 

Кучета, котки и порове трябва да бъде ваксинирани срещу бяс от лицензиран ветеринарен лекар в съответствие с приложение III към Регламент № 576/2013, както следва:

- животното е на възраст 12 седмици на датата на прилагане на ваксината;

- датата на прилагане на ваксината не предхожда датата на маркиране или четене на транспондера;

- валидността на ваксинацията започва не по-малко от 21 дни от завършването на протокола за ваксинация за първична ваксинация и всяка последваща ваксинация е била извършена в рамките на периода на валидност на предходната ваксинация.

 

Изисквания по отношение на ваксинация срещу бяс, реваксинация и кръвни тестове

 

- преди пътуване на куче, котка или порове трябва да бъдат ваксинирани срещу бяс. Животното трябва да е на възраст поне 12 седмици към датата на прилагане на ваксината;

- изминали са поне 21 дни от извършената ваксинация преди да пътуването и всяка последваща ваксинация е била извършена в рамките на периода на валидност на предходната ваксинация;

- датата на прилагане на ваксината не предхожда датата на маркиране или четене на транспондера /микрочип/;

- ваксината трябва да бъде инактивирана ваксина или рекомбинантна ваксина, одобрена за употреба в Република България.

 

При влизане в България от страна извън Европейския съюз, която е „неодобрена“ (Приложение II на Регламент 2013/577) трябва да се спазват определени правила, след като домашния любимец е ваксиниран:

- на домашен любимец трябва да му е взета кръвната проба най-малко 30 дни след ваксинацията против бяс и не по-късно от 3 месеца преди датата на движение;

- кръвната проба да е изследвана в одобрена лаборатория от Европейския съюз за изследване на титър на антитела срещу бяс;

- резултатите от кръвния тест трябва да покажат, че ваксинацията е била успешна (ниво на антитела на бяс най-малко 0,5 IU / ml);

- трябва да се изчака 3 месеца от датата на вземане на кръвна проба, преди пътуване (ако е от страна „неодобрена“). Тримесечният срок не се прилага за повторното влизане на домашен любимец, чийто паспорт удостоверява, че тестът е бил проведен и документиран с благоприятен резултат преди животното да напусне Съюза.

 

Изключения

 

Някои държави членки на Европейския съюз допускат изключение за по отношение на ваксинацията против бяс:

- разрешават влизането на млади кучета, котки и порове, които са на възраст под 12 седмици и не са получили ваксина срещу бяс;

- или са на възраст между 12 и 16 седмици и са получили ваксина срещу бяс, но 21 дни са не е изтекъл след приключването на протокола за ваксинация за първична ваксинация срещу бяс.

 

В България се позволява влизането на млади кучета под 12 седмици, които са получили ваксина срещу бяс, само ако домашните любимци са от държави-членки на Европейския съюз.

 

Преди пътуване задължително трябва да се потърси консултиране с компетентните власти на страна, към която предстои пътуване.

 

В случай на изключение по отношение на ваксинацията срещу бяс, животните трябва да бъдат придружени от:

- декларация на собственика (вж. образеца, посочен в част 1 от приложение I към Регламент (ЕС) № 577/2013), удостоверяваща, че от раждането до момента на изпращане животните не са били в контакт с диви животни от видовете, възприемчиви към бяс, или

- от паспорта на майка, може да се установи, че майката е получила преди раждането си ваксина срещу бяс, която отговаря на изискванията за валидност, определени в приложение III към Регламент (ЕС) № 576/2013.

 

Реваксинация за бяс

 

Годишната ваксинация срещу бяс за кучета в Република България е задължителна.

 

В случай на пропусната реваксинация и пътувате от страна, която не фигурира в списъка „одонрените“ страни, домашният любимец ще трябва да бъде ваксиниран, да бъде тестван отново и ще трябва да се изчака 3 месеца за осъществяване на пътуването.

 

Третиране

 

Кучетата трябва да бъдат третирани срещу паразита Echinococcus multilocularis преди влизане във Финландия, Ирландия, Малта или Обединеното кралство или Норвегия в съответствие с Делегирания Регламент (ЕС) № 1152/2011 на Комисията, като лечението трябва да се прилага от ветеринарен лекар в рамките на период, не по-дълъг от 120 часа и не по-малко от 24 часа преди времето на планираното влизане и да бъде отразено в съответната част на паспорта

 

Клиничен преглед

 

Кучета, котки и порове трябва да преминат в рамките на 48 часа преди изпращането на клиничен преглед, извършен от лицензиран ветеринарен лекар, който трябва да провери дали животните нямат признаци на заболявания и дали са годни за транспортиране за предвиденото пътуване в съответствие с Регламент (ЕО) № 1/2005 относно защитата на животните по време на транспортиране).

 

Третиране срещу (Echinococcus multilocularis) 

 

Преди влизането във Финландия, Ирландия, Малта, Обединеното кралство или Норвегия, домашните животни (само за кучета) трябва да бъдат третирани срещу паразита Echinococcus multilocularis в съответствие с Регламент (ЕС) № 1152/2011 на Комисията, като:

- третирането трябва да се прилага от ветеринарен лекар;

- третирането е извършено в рамките на период, не по-дълъг от 120 часа и не по-малко от 24 часа преди времето на планираното влизане и е заверено от ветеринарен лекар в съответната част на паспорта.

 

Паспорт

 

Кучета, котки и порове трябва да бъдат придружени индивидуално от паспорт, попълнен и издаден от лицензиран ветеринарен лекар. В паспорта са отразени: кода на транспондера или татуировката, данните за ваксинацията срещу бяс, подробностите за лечението срещу Echinococcus multilocularis, където е приложимо, и клиничния преглед.

 

Паспортът на домашния любимец или официалния ветеринарен сертификат/линк към серт/, ако се пътува към страна, извън Европейския съюз трябва да показва:

- датата на раждане на вашия домашен любимец;

- номера на микрочипа, датата, на която е бил поставен или прочетен, и къде се намира в тялото на вашия домашен любимец;

- ваксинация;

- производителя на ваксината и името на производителя;

- номер на партидата ваксината;

- дата на валидност на ваксинацията;

- подписа на ветеринарния лекар и данни за контакт.

 

В случай, че в паспорта регистрацията за ваксинация против бяс е стикер, тя трябва да бъде покрита с ламинирана лента (включена в паспорта за домашни любимци).

 

Здравен сертификат

 

Кучета, котки и порове трябва да се придружават до крайната дестинация със здравен сертификат (образец в част 1 на приложение Д към Директива 92/65 / ЕИО, последно изменена с Решение на Комисията 2013/518/ЕС) от официален ветеринарен лекар на държавата-членка на изпращане, който:

- посочва регистрационен номер на стопанството/обекта на произход;

- номера на паспорта на всяко животно от пратката;

- че клиничният преглед е извършен;

- уведомява компетентните органи по местоназначение за движението чрез Системата за контрол на търговията на Общността (TRACES).

 

Кучета, котки и порове трябва да се придружават до крайната дестинация със здравен сертификат (образец в част 1 на приложение Д към Директива 92/65 / ЕИО, последно изменена с Решение на Комисията 2013/518 / ЕС) от официален ветеринарен лекар на държавата членка на изпращане, който:

-  посочва регистрационен номер на стопанството/обекта на произход;

- номера на паспорта на всяко животно от пратката;

- че клиничният преглед е извършен;

- уведомява компетентните органи по местоназначение за движението чрез Системата за контрол на търговията на Общността (TRACES).

 

Движение на домашни любимци с търговска цел от държави извън Европейския съюз

 

За да бъдат внесени в Република България или на територията на друга страна от Европейския съюз животните (кучета, котки, порове) трябва да идват от територии или трети страни, включени в един от списъците, посочени в:

- Приложение I към Решение 2004/211 / ЕО

- Част 1 от Приложение II към Регламент (ЕС) № 206/2010

- Приложение II към Регламент за изпълнение (ЕС) № 577/2013

 

Спазват се всички изисквания, посочени в Движение на домашни любимци с търговска цел от страни-членки на Европейския съюз

 

Движение на домашни любимци с нетърговска цел към държава-членка на Европейския съюз от територия или трета държава

 

Максималният брой домашни любимци, който мога да пренесете с нетърговска цел зад граница, е пет. Техния брой може да бъде превишен, ако са изпълнени едновременно няколко условия:

- причината за движението е участие в състезания, изложби или спортни събития, съответно тренировки за такива събития;

- разполагате с писмено доказателство, че животните са регистрирани за участие в такова мероприятие;

- домашните любимци са на повече от 6 месеца.

 

Изключения по отношение на броя на домашни любимци при пътуване с нетърговска цел

 

Когато при пътуване домашни любимци (кучета, котки или порове) са повече от пет и условията за изключения (състезание или др.) не са изпълнени, животните трябва да отговарят на ветеринарно-санитарните условия, приложими за пътуване, движение с търговска цел.

1. Да са маркирани в съответствие с чл. 17, Параграф 1 на Регламент 576/2013;

2. Получили са ваксина против Бяс, съгласно изискванията за валидност – Приложение III на Регламент 576/2013;

Изключения: само за млади домашни любимци от видовете, посочени в част А от Приложение I на Регламент 576/2013 от трети страни, посочени в списъка по чл. 13, параграф 1 или 2 и по условията на чл. 11.

3. Преминали са тестове за титруване на антитела с/у Бяс в съответствие с изискванията за валидност, определени в Приложение IV на Регл. 576/2013. Тестът е задължителен за държави, които не са включени в списъците в Приложение II, част 1 и 2 на Регл. 577/2013.

4. Отговарят на всички превантивни здравни мерки по отношение на болести или зарази, различни от бяс, съгласно чл. 19, параграф 1 на Регламент 576/2013;

5. Придружени са с идентификационен документ по образец, посочен в  Регламент (ЕС) № 577/2013 и надлежно попълнен и издаден в съответствие с член 26 на Регламент (ЕС) № 576/2013.

 

Информацията за задълженията на собствениците на домашни любимци, свързани с идентификацията, ваксинацията и обезпаразитяването на животните

 

Отговорности на собствениците и гледачите на животни:

- да ги регистрират. Всички кучета подлежат на задължителна регистрация в Интегрираната информационна система на Българската агенция по безопасност на храните ВетИС. Регистрацията се извършва в седем дневен срок от придобиването му или на 4 месечна възраст от лицензиран ветеринарен лекар. При регистрация на кучето ветеринарният лекар поставя микрочип, отговарящ на стандарт ISO 11784, издава се паспорт по образец (ако няма), ваксинация и обезпаразитяване (в зависимост от възрастта).

В 7-дневен срок от промяната на адреса, на собствеността или при смърт на кучето, собственикът уведомява съответната областна дирекция по безопасност на храните за промяната.

 

- да се грижат за здравето им и да осигуряват необходимото им ветеринарномедицинско обслужване(ежегодно да представят кучетата за ваксинация срещу бяс), както и да ги предпазват от болка и стрес;

 

- да не бъдат оставяни без наблюдение и да се следи те да не представляват заплаха за околните животни и хора. Не трябва да се допуска замърсяване или унищожаване на околната среда от животното. Забранени са действия на животното, увреждащи чуждо имущество. При причиняване на вреда от животното собственикът му носи имуществена отговорност.

 

За притежаване на куче ежегодно се заплаща такса по Закона за местните данъци и такси.

Освобождават се от такса собствениците на:
- кучета на инвалиди;

- служебни кучета в организациите на бюджетна издръжка;

- кучета, използвани за опитни цели;

- кучета, използвани от Българския червен кръст;

- кастрирани кучета;

- кучета, които придружават или охраняват селскостопански животни, които се отглеждат в регистриран животновъден обект.

 

Транспорт на живи животни

 

Българска агенция по безопасност на храните е контролният орган, издаващ лицензи за превоз на живи животни за кратки и продължителни пътувания, на основание чл. 10 и чл. 11 от Регламент (ЕО) № 1/2005 на Съвета от 22 декември 2004 година относно защитата на животните по време на транспортиране и свързаните с това операции и за изменение на Директиви 64/432/ЕИО и 93/119/ЕО и Регламент (ЕО) № 1255/97.

 

С Регламента се поставят изисквания:

- мерки за намаляване до минимум продължителността на пътуването и да се задоволят потребностите на животните;

- годността на животните за пътуване;

- изисквания за транспортните средства, както и съоръженията за натоварване и разтоварване;

- отговорностите на хората, които превозват животни и всички участници в транспортната верига на живи животни, които влизат или напускат Европейския съюз.

 

Видове лицензи за превоз на живи животни

 

Лицензи за кратки пътувания 

 

Водачи на транспортни средства, в които се превозват животни, подават заявление до директора на Областна дирекция по безопасност на храните, към което прилагат копие от удостоверение за завършен курс за защита и хуманно отношение към животните по време на транспортиране.

 

От съответната Областна дирекция по безопасност на храните се извършва преглед на транспортното средство и се издава протокол за одобрението му. Пакет от документи се изпращат до Централното управление на Българската агенция по безопасност на храните за издаване на лиценза. По сметка на Централното управление на Българската агенция по безопасност на храните се превежда дължимата сума за предоставяне на услугата.

 

Лицензите се вписват в регистрите за кратки пътувания, публикувани на официалния сайт на Българската агенция по безопасност на храните и в интегрираната информационна система ВетИС.

 

Срок на валидност на лиценза - 5 г.

 

Лицензи за продължителни пътувания

 

Водачи на транспортни средства, в които се превозват животни, подават заявление до директора на Областна дирекция по безопасност на храните, към което прилагат копие от удостоверение за завършен курс за защита и хуманно отношение към животните по време на транспортиране.

 

От съответната Областна дирекция по безопасност на храните се извършва преглед на транспортното средство и се издава сертификат за одобрението му. Необходимо е транспортното средство да бъде оборудвано с навигационната система.

 

Пакет от документи се изпращат до Централното управление на Българската агенция по безопасност на храните за издаване на лиценза. По сметка на Централното управление на Българската агенция по безопасност на храните се превежда дължимата сума за предоставяне на услугата.


Лицензите се вписват в регистрите за кратки пътувания, публикувани на официалния сайт на Българската агенция по безопасност на храните и в интегрираната информационна система ВетИС.

 

Срок на валидност на лиценза - 5 г.

+ Пренасяне на парични средства, ценности и движими културни ценности

Законова рамка

 

Редът и начинът за пренасянето на парични средства, ценности и на изделия, направени от благородни метали са уредени в Регламент (ЕО) 1889/2005 на Европейския парламент и на Съвета от 26 октомври 2005 година относно контрола на пари в брой, които се внасят и изнасят от Общността , Валутен закон на Република България и Наредба № Н-1 от 01.02.2012 г.

 

Парични средства и ценности при пътуване от или към трети страни, извън Европейския съюз

 

При пътуване от или към трети страни, извън Европейския съюз, ако лицето носи парични средства в размер на 10 000 евро или повече или равностойността им в друга валута, трябва да попълни декларация за паричните средства при влизане или излизане от Европейския съюз и да я представи на митнически служител.

 

Деклариране

 

„Парични средства” означава:

 1. валута - банкноти и монети, които са в обращение като средство за обмяна, и

 2. платежни инструменти на приносител:

- пътнически чек, чек, запис на заповед или менителница или друг платежен инструмент, който е във формата на инструмент на приносител, или е предвидена възможност за джиросване без ограничение или е издаден в друга форма, която позволява да бъде прехвърлен с предаването;

- чек, запис на заповед, менителница или друг платежен инструмент, който е подписан, но не е посочено името на получателя по него;

 

Сумата, подлежаща на деклариране трябва да е в размер на 10 000 евро или повече и представлява сбор от стойностите на пренасяните парични средства.

 

Ако пренасяните парични средства през границата на страната са за държава извън Европейския съюз и средствата са в размер на 30 000 лв. или повече или тяхната равностойност в друга валута, лицата следва предварително да са погасили своите задължения към Националната агенция за приходите (НАП) и да нямат просрочени задължения към датата на напускане на страната.

 

Това условие не е валидно за чуждестранните физически лица, които напускат страната с парични средства в размер на 30 000 лв. или повече или тяхната равностойност в друга валута, след като ги декларират пред митническите органи и ако стойността на паричните средства не надвишава стойността на вече декларирани парични средства при последното влизане на лицето в страната. Чуждестранните лица удоставеряват това обстоятелство като представят декларация за паричните средства при последното влизане в страната.

 

Деклариращи лица

 

Всяко физическо лице, което влиза или напуска територията на Европейския съюз и пренася парични средства в размер на 10 000 евро или повече следва задължително да декларира тази сума пред митническите власти.

Всяко физическо лице означава лице, което пресича границата пеша или пътник (както и член на екипаж), който влиза или напуска територията на Европейския съюз с въздушен, сухопътен, железопътен или воден транспорт.

 

Декларатор е лицето, което пренася паричните средства без значение дали той е техен собственик или не.

 

За лица под 16 години декларирането се извършва от едно от съпровождащите ги пълнолетни лица.

 

Места за деклариране

 

Декларацията за паричните средства трябва да бъде попълнена и представена пред митнически служител на митническия пункт, през който лицето влиза или напуска територията на Европейския съюз.

 

При наличие на 2 коридора „Зелен” и „Червен”, декларацията се представя на „Червен” коридор.

 

Неизпълнение на задълженията за деклариране

 

В случай на неспазване задължението за деклариране или декларираната информация е грешна или непълна, митническите органи могат да задържат пренасяните парични средства. Въз основа на националното законодателство ще бъде наложена глоба.

 

Парични средства и ценности при пътуване в Европейския съюз

 

При пътуване в рамките на Европейския съюз, ако лицето носи парични средства в размер на 10 000 евро или повече или равностойността им в друга валута, трябва да попълни декларация за паричните средства и да я представи на митнически служител.

 

Деклариране

 

 „Парични средства” означава:

 1. валута - банкноти и монети, които са в обращение като средство за обмяна, и

 2. платежни инструменти на приносител:

- пътнически чек, чек, запис на заповед или менителница или друг платежен инструмент, който е във формата на инструмент на приносител, или е предвидена възможност за джиросване без ограничение или е издаден в друга форма, която позволява да бъде прехвърлен с предаването;

- чек, запис на заповед, менителница или друг платежен инструмент, който е подписан, но не е посочено името на получателя по него;

 

Сумата, подлежаща на деклариране трябва да е в размер на 10 000 евро или повече и представлява сбор от стойностите на пренасяните парични средства.

 

Деклариращи лица

 

Всяко физическо лице, което влиза или напуска територията на страната и пренася парични средства в размер на 10 000 евро или повече следва да декларира тази сума при поискване от страна на митническите власти.

 

Декларатор е лицето, което пренася паричните средства без значение дали той е техен собственик или не.

 

Места за деклариране

 

Декларацията за паричните средства трябва да бъде попълнена и представена при преминаване границата на Република България за или от друга държава членка, при поискване от страна на митнически служител.

 

Неизпълнение на задълженията за деклариране

 

В случай, че при поискване от митнически служител задължението за деклариране не е изпълнено или декларираната информация е грешна или непълна, митническите органи могат да задържат недекларираните парични средства, като в допълнение могат да бъдат наложени и глоби.

 

Пренасяне на благородни метали, скъпоценни камъни и изделия със и от тях

 

Всяко физическо лице, пренасящо благородни метали, скъпоценни камъни и изделия със и от тях с нетърговска цел следва да попълни и представи пред митническите органи декларация за паричните средства:

- задължително, в случай че влиза или напуска територията на Европейския съюз;

- при поискване от компетентния служител при пътуване към или от друга държава членка на Европейския съюз.

 

Декларират се благородни метали, скъпоценни камъни или изделия със и от тях над следните количества:

- 37 грама злато и платина в необработен и полуобработен вид и монети без оглед на съдържанието на златото или платината;

- 60 грама бижута и аксесоари от сплави на златото или платината без оглед на съдържанието на златото или платината;

- 300 грама сребро в необработен и полуобработен вид и монети, както и бижута и аксесоари от сплави на среброто без оглед на съдържанието на среброто;

- скъпоценни камъни, вградени в изделията, посочени по-горе.

 

В случай на неспазване задължението за деклариране или декларираната информация е грешна или непълна, митническите органи могат да задържат пренасяните благородни метали, скъпоценни камъни и изделия със и от тях. Въз основа на националното законодателство се налагат и глоби.

 

Износ на движими културни ценности

 

Износ на движими културни ценности, включени в Приложение І на Регламент (ЕО) № 116/2009 на Съвета от 18.12.2008 г. относно износа на паметници на културата (Кодифицирана версия на Регламент (ЕИО) № 3911/92) извън митническата територия на Общността подлежи на представяне на разрешение за износ, издадено от компетентен орган на държава членка.

 

За Република България такъв компетентен орган е министърът на културата или оправомощено от него длъжностно лице.

Образците на разрешителните за износ извън митническата територия на Общността са определени в Регламент (ЕИО) № 752/93 за установяване на разпоредби за прилагането на Регламент (ЕИО) № 3911/92.

 

Износ на движими културни ценности, които представляват национално богатство или са регистрирани в основния фонд на музеите, се допуска само временно с разрешение, издадено от министъра на културата или оправомощено от него длъжностно лице, за представяне пред чуждестранна публика и за осъществяване на консервационно-реставрационни работи. Срокът за това е до 24 месеца, като същият може да бъде удължен еднократно с не повече от 6 месеца.

 

Съгласно Закона за културното наследство изнасянето и временното изнасяне на движими културни ценности от територията на Република България към други държави-членки на Европейския съюз се извършва със сертификат за износ, издаден от директора на съответния музей, извършил идентификацията и регистрацията на движимата културна ценност.

 

За случаите на временно изнасяне от територията на Република България към други държави-членки на Европейския съюз на движими културни ценности, представляващи национално богатство и регистрирани в основния фонд на музеите, министърът на културата или оправомощено от него длъжностно лице издава разрешение.

 

Движимите археологически обекти, движимите археологически паметници на културата и движимите археологически обекти - монети и монетовидни предмети, могат да се изнасят с разрешение на министъра на културата след идентифицирането и регистрирането им по реда на Закона за културното наследство.

 

Не се допуска износ от митническата територия на Общността и изнасяне от територията на Република България към други държави-членки на Европейския съюз, на движими археологически обекти, движимите археологически паметници на културата и движимите археологически обекти – монети и монетовидни предмети, които представляват национално богатство, с изключение на случаите само временно с разрешение, издадено от министъра на културата или оправомощено от него длъжностно лице, за представяне пред чуждестранна публика и за осъществяване на консервационно-реставрационни работи. Срокът за това е до 24 месеца, като същият може да бъде удължен еднократно с не повече от 6 месеца. 

 

За случаите на износ извън границите на страната на движима културна ценност без разрешение или без сертификат за износ, законодателят е предвидил глоба в размер от 5000 до 10 000 лева и имуществена санкция от 10 000 до 20 000 лева за еднолични търговци и юридически лица, ако деянието не представлява престъпление. Вещите, предмет на нарушение, се отнемат в полза на държавата. 

 

Информация от държавите членки - Списък на митническите учреждение с правомощие да извършват формалности по изнасяне на
паметници на културата, публикуван в съответствие с член 5, параграф 2 от Регламент (ЕО) № 116/09 на Съвета

+ Пренасяне на алкохол и тютюневи изделия

Стоки, съдържащи се в личния багаж на пътници, пристигащи от трети за Европейския съюз държави

 

Съгласно Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), Регламент (ЕО) № 1186/2009 на Съвета за установяване на системата на Общността за митнически освобождавания и от Закона за акцизите и данъчните складове, се допуска освобождаване от данък върху добавената дтойност, вносни мита и акциз при внос на стоки, съдържащи се в личния багаж на пътници, които нямат търговски характер, до определени парични прагове и количествени лимити.

 

За внос с нетърговски характер се счита вносът, който не се извършва редовно, състои се изключително от стоки за лична или семейна употреба от пътниците или от стоки, предназначени за подаръци, като видът или количеството на стоките не са такива, че да предполагат внос с търговска цел.

 

Определените парични прагове за стоки, различни от стоките, за които се прилагат количествени прагове, са в размер до:

- 300 евро или равностойността им в български лева за пътници, пресичащи сухопътни граници; 

- 430 евро или равностойността им в български лева за морски и въздушни пътници. 

 

„Въздушни пътници” и „морски пътници” са пътници, пътуващи по въздух или по море, но не с частни развлекателни полети или частно развлекателно плаване.

 

Стойността на личния багаж на пътник, който се внася временно или повторно след неговия временен износ, и стойността на лекарствените продукти, необходими за лични нужди на пътника, се освобождават без да се вземат предвид определените парични прагове.

 

За целите на паричните прагове, стойността на отделна вещ не може да бъде разделяна.

 

Освен стоки до посочените парични прагове, всеки пътник над 17 годишна възраст може да внесе

 

тютюневи изделия:

- 200 броя цигари за въздушните пътници и 40 броя за останалите пътници;

- 50 броя пури за въздушните пътници и 10 броя за останалите пътници;

- 100 броя пурети за въздушните пътници и 20 броя за останалите пътници;

- 250 грама тютюн за пушене за въздушните пътници и 50 грама за останалите пътници.

 

алкохол и алкохолни напитки:

- общо 1 литър алкохол и алкохолни напитки с алкохолно съдържание над 22 об.% или неденатуриран етилов алкохол с алкохолно съдържание от 80 об.% или повече;

- общо 2 литра алкохол и алкохолни напитки с алкохолно съдържание под 22 об.%; 

- общо 4 литра непенливо вино;

- 16 литра бира.

 

Всяка комбинация от тютюневи изделия за всеки отделен пътник и всяка комбинация от алкохол и алкохолни напитки за всеки отделен пътник, с изключение на непенливо вино и бира, не може да надвишава 100 % от сбора на процентите, формирани от отделно допустимите количества. 

 

По отношение на екипажите на транспортни средства, използвани за пътуване от трета страна или територия се прилагат намалени парични прагове и количествени лимити.

 

Освободен е вносът и на горивото за всяко отделно превозно средство на пътници, пристигащи от трета страна или територия, съдържащо се в стандартния резервоар, както и не повече от 10 литра гориво в преносим съд.

 

Паричните и количествените прагове се прилагат и в случаите, когато пътуването между държави членки включва преминаване транзит през територията на трета страна или започва от трета територия, освен в случаите, когато пътникът може да докаже, че транспортираните в багажа стоки са обложени с ДДС в държавата членка, където са придобити и не са обект на възстановяване на ДДС. Прелитане без кацане не се счита за транзит.

 

Кратко изложение на паричните и количествените прагове за стоки, съдържащи се в личния багаж на пътниците, идващи от трети за Европейския съюз страни или територии:

 

Парични и количествени прагове Пътници Екипажи на транспортни средства, използвани за пътуване от трета страна или територия Забележки
Тютюневи изделия 
(за пътници над 17 годишна възраст)
- 200 броя цигари за въздушните пътници и 40 броя  за останалите пътници;
-  50 броя пури за въздушните пътници и 10 броя за останалите пътници;
-  100 броя пурети за въздушните пътници и 20 броя за останалите пътници;
- 250 грама тютюн за пушене за въздушните пътници и 50 грама за останалите пътници.
- 40 броя цигари;
- 10 броя пури;
- 20 броя пурети;
- 50 грама тютюн за пушене.
 
Освобождаването се прилага за всяка комбинация от тютюневи изделия, при условие, че сборът от процентите, формирани от отделните допустими количества не надвишава 100 %
Алкохол и алкохолни напитки 
(за пътници над 17 годишна възраст)
- общо 1 литър алкохол и алкохолни напитки с алкохолно съдържание над 22 об.% или неденатуриран етилов алкохол с алкохолно съдържание от 80 об.% или повече;
- общо 2 литра алкохол или алкохолни напитки с алкохолно съдържание под 22 об.%. Допълнително:
- общо 4 литра непенливо вино;
- 16 литра бира.
 
- 1 литър алкохол и алкохолни напитки с алкохолно съдържание над 22 об.% или неденатуриран етилов алкохол с алкохолно съдържание от 80 об.% или повече;
- 1 литър алкохол или алкохолни напитки с алкохолно съдържание под 22 об.%. Допълнително:
- 2 литра непенливо вино;
- 4 литра бира.
 
Освобождаването се прилага за всяка комбинация от алкохол и алкохолни напитки, с изключение на непенливо вино и бира, при условие, че сборът от процентите, формирани от отделните допустими количества не надвишава 100 %.
Гориво За всяко отделно превозно средство на пътници, пристигащи от трета страна или територия, съдържащо се в стандартния резервоар, както и не повече от 10 литра гориво в преносим съд.    
Всякакви други стоки, включително парфюми, кафе и чай - до левовата равностойност на 430 EUR за въздушни и морски пътници;
- до левовата равностойност на 300 EUR за сухопътни и вътрешно речни пътници.
- до левовата равностойност на 150 EUR. Стойността на отделна стока не може да бъде разделяна.
Лекарствени продукти В количество и вид, съответстващи на личните нужди. В количество и вид, съответстващи на личните нужди.  

 

Например: В най-добрия случай, пътниците могат да внесат без облагане с мита и данъци 200 броя  цигари за въздушни пътници или 40 броя за другите пътници, 1 литър алкохолни напитки, 4 литра непенливо вино, 16 литра бира и други стоки (например: играчки, парфюми, електронни устройства и др.) до левовата равностойност на: 

-    430 EUR за въздушни и морски пътници;

-    300 EUR за сухопътни и вътрешно речни пътници.

 

Допускане за свободно обращение на лично имущество, принадлежащо на физически лица, които преместват обичайното си място на пребиваване от трета държава в Европейския съюз

 

В случай на промяна на обичайното място на пребиваване от трета за Европейския съюз държава в Република България следва да се има предвид, че редът и условията за допускане за свободно обращение с освобождаване от вносни мита на лично имущество, принадлежащо на физически лица, които преместват обичайното си място на пребиваване от трета държава в Европейския съюз са регламентирани в Регламент (ЕО) № 1186/2009 на Съвета от 16 ноември 2009 година за установяване на система на Общността за митнически освобождавания.

 

При допускането за свободно обращение с освобождаване от вносни мита на личното имущество е необходимо лицата, които преместват обичайното си място на пребиваване от трета държава в Република България да отговарят на следните условия: 

 

1. Да са имали обичайно място на пребиваване в трета за Европейския съюз държава най-малко 12 последователни месеца. Като доказателство за изпълнение на това условие могат да послужат някои от следните документи: личен паспорт на лицето, от който да личи периодът на пребиваването му в третата за Европейския съюз държава; имиграционна карта; изселнически паспорт (пасаван); документ за заличаване на лицето от регистрите на българското консулство в третата държава за Европейския съюз, удостоверяващ датата на регистриране в това консулство; документ, издаден от полицейските или общинските власти на съответната трета държава, удостоверяващ периода на престоя на лицето там и потвърждаващ, че лицето е напуснало окончателно тази държава; договор за работа в трета за Европейския съюз държава, от който да е виден периодът на престоя на лицето там и други.

 

2. Да преместват обичайното си място на пребиваване в Република България. За удостоверяване на това условие могат да послужат някои от следните документи: удостоверение от българските власти за продължително пребиваване в Република България; работна виза, издадена от Министерство на труда и социалната политика на Република България; договор за работа в Република България или документ, издаден от български или чуждестранни юридически лица, удостоверяващ, че лицето ще работи в Република България и от който да е видно какъв период от време лицето ще пребивава в страната; съдебно решение за регистрация на фирма; договор за работа в трета за Европейския съюз държава, придружен от документ (служебна бележка), издаден от съответната организация или дружество, потвърждаващ приключването на този договор или от саморъчно подписана декларация на лицето, с която то потвърждава окончателното приключване на този договор и декларира, че премества обичайното си място на пребиваване в Република България; договор за покупко-продажба на недвижим имот в Република България; декларация, подписана от заинтересуваното лице, с която потвърждава, че премества обичайното си място на пребиваване в Република България и други.

 

3. Личното имущество на заинтересуваното лице да се намира в негово владение и да е използвано от него в предишното му обичайно място на пребиваване в третата държава, която напуска. 

 

Моторните превозни средства трябва да са във владение и да са използвани ефективно от заинтересуваното лице в предишното му обичайно място на пребиваване най-малко шест месеца преди датата, на която то е преустановило своето обичайно място на пребиваване в третата държава, която напуска, като този факт може да бъде доказан с някои от следните документи: регистрационен талон, договор за покупко-продажба, фактура или друг подобен документ;

 

4. Личното имущество да е предназначено за използване за същите цели в новото обичайно място на пребиваване и от вида или количеството му да не възникват никакви съмнения, че има търговски характер. 

 

Ако няма съмнения за злоупотреби, освобождаване от вносни мита се допуска за всякакви употребявани предмети, съставляващи напълно или частично нормалното обзавеждане в рамките на конкретното семейно състояние и дейността на заинтересуваното лице в третата за Европейския съюз държава.  

 

Не се предоставя освобождаване за алкохолни продукти, тютюн или тютюневи изделия, търговски превозни средства, както и предмети, предназначени за упражняване на занаят или професия, различни от ръчно преносимите инструменти за упражняването на занаят или свободна професия.

 

В рамките на разрешения безмитен внос, внасяното от физически лица лично имущество при преместването на обичайното им място на пребиваване от трета държава в Република България се освобождава и от данък върху добавената стойност (ДДС).

 

До изтичане на 12 месеца от датата, на която е приета декларацията за свободно обращение, допуснатото безмитно лично имущество е под митнически надзор. В рамките на този срок, личното имущество не може да бъде давано на заем, да се залага като обезпечение, отдава под наем или прехвърля възмездно или безвъзмездно, без компетентните органи да бъдат предварително уведомени за това.

 

Предпоставките за освобождаване от вносни мита на личното имущество, принадлежащо на физически лица, които преместват обичайното си място на пребиваване от трета държава в Европейския съюз следва да са налице при кумулативност и липсата на която и да е от тях е отрицателна предпоставка за освобождаването от вносни мита. Изискването за „преместване на обичайното място на пребиваване в Република България”, следва да е налице едновременно с останалите изисквания, касаещи внесеното лично имущество, включително и изискването, че ще се използва за същите цели в новото обичайно място на пребиваване в Република България.  

 

Допускането за свободно обращение с освобождаване от вносни мита на личното имущество се разрешава от директора на териториалната дирекция или оправомощено от него длъжностно лице, в чийто район е установено обичайното място на пребиваване на съответното лице, след преценка на представените доказателства с оглед тяхната относимост към съответния случай, тяхната допустимост и истинност и дали са достатъчни за прилагане на съответната правната норма.

 

Всички придружаващи стоките документи трябва да бъдат на името на заинтересуваното лице, което премества обичайното си място на пребиваване. 

 

В случай, че горепосочените разпоредби не са приложими, личното имущество следва да бъде допуснато за свободно обращение и крайна употреба със заплащане на дължимите държавни вземания (вносни мита и ДДС).



Последно обновено на 25.10.2021